Dropshipping FAQ - данъци, осигуровки, фирми и т.н.

 

Тук ще представим най-често срещаните въпроси, които възникват при хората, които се занимават с dropshipping. Имайте предвид, че статията е насочена най-вече за дропшипинг в САЩ. При дропшипинг и онлайн-търговията в ЕС има доста особености, които не са описани тук и следва да проведете индивидуална консултация със специалист.

 

1) Законно ли е да се занимавам с dropshipping като физическо лице?

Всъщност – да. Но това не прави нещата по-прости. Въпреки че не сте регистрирани като едноличен търговец, тази дейност по същество е търговска, което значи, че за Вас важат всички закони за едноличните търговци, включително и данъчните и осигурителните. Ето защо, още със започването на дейността, е трябвало да се регистрирате като самоосигуряващо се лице; да подавате годишна данъчна декларация, с която да декларирате и да плащате 15% данък върху доходите като физическо лице (а не 10%, както е при дружествата).

 

2) Започнал съм с дейността, но не съм се регистрирал нито като фирма, нито имам регистрация като самоосигуряващо се лице. Какво да правя?

Нашето предложение е да регистрирате фирма и да извършвате дейността си през нея. Най-изгодния вариант е да регистрирате ЕООД или ООД, ако сте няколко съдружника. След това ще трябва въпросната фирма да се регистрира по ЗДДС. Когато всичко е готово най-добре е да си създадете нови банкови сметки, PayPal, Amazon, eBay и т.н. профили. Ако това е невъзможно – погледнете въпрос 4).

 

3) Доходите, които съм получил преди да си регистрирам фирмата облагаеми ли са? Какво да ги правя?

Това е доста сложен въпрос, който няма еднозначен отговор. Едно е сигурно – крайно неразумно е да се опитате да ги скриете. С всеки изминал ден от НАП повишават ефективността си, правят по-задълбочени проверки. Освен това вече има споразумение за обмяна на информация между България и САЩ във връзка с данъците. Да не говорим, че всички по-големи преводи от чужбина се следят и от ДАНС - при превод от над 5 хил. долара или евро почти сигурно ще проведете разговор със служители от някоя държавна институция. Точния начин на деклариране се преценя за всеки отделен случай, при индивидуална консултация със специалист.

 

4) Какво да направя, когато не мога да си открия нови акаунти?

Този въпрос също няма един отговор. Положение, че предишните доходи са декларирани, не би следвало да има проблем да се продължи да се извършва дейността през същите профили (акаунти). Все пак, би било добре за всички профили, които е възможно да бъдат подновени или поне да бъде променено името на собственика им, да бъде въведен ДДС-номера (VAT-number) в eBay, а на PayPal-акаунта сумата да стане 0, в деня, в който фирмата официално започва дейност. В никакъв случай, обаче, не трябва тези профили да се използват за лични цели, освен за фирмени.

 

Към част 2 ->