Има ли картел при горивата?

 

През 2014 г. от Комисията за защита на конкуренцията стигнаха до извода, че няма картел при търговията с горива. Решихме да направим наш кратък анализ, актуален към дата 2-ри септември 2016 г. Ето до какви изводи стигнахме.

 

1 - Категорично има картел в търговията с горива!

През лятото на 2016 г. нашият управител Христо обикаляше доста по пътищата на България. Ето фактите към днешна дата:

- средната цена на литър газ (пропан-бутан) в София е 0,96 лв. Това е средна цена на най-големите вериги бензиностанции - Lukoil, OMV, Shell, Eco;

- цената на същата стока в същите вериги извън София е средно 0,73 лв. Общото правило е, че колкото повече се доближавате до райони, в които има силно присъствие на конкуренти с ниски цени (например ВМ Петролиум, Круиз), толкова по-изгодна е покупката ви.

 

Ето средните цени и на другите често използвани горива:

бензин 95 в Lukoil, OMV, Shell, Eco - средно 2,02 лв. в София / 1,97 лв. извън София;

дизел в Lukoil, OMV, Shell, Eco - средно 1,99 лв. в София / 1,93 лв. извън София.

 

2 - От къде да закупим гориво на по-добри цени?

Без да претендираме за изчерпателност, забелязахме три вериги, които поддържат изгодни цени във всички свои обекти:

- бензиностанции Круиз, които имат обекти предимно в Южна България (Пловдив, Пазарджик, Стаза Загора) + София;

- бензиностанции Кристал в гр. София, на бул. Ломско шосе в кв. Обеля;

- бензиностанциите на ВМ Петролиум (Марешки), които имат обекти предимно в североизточна България (Варна, Разград) и се очаква да имат обекти в София до края на годината.

 

3 - Колко може да спестите?

Можете да спестите пари ако купувате от някоя от описаните по-малки вериги в София. В градовете, в които те имат по-силно присъствие, цените на всички вериги са понижени до техните и ще направите еднакво изгодна покупка навсякъде.

 

Колко може да спестите при различните горива:

1. Ако сте на газ с 42 л. бутилка, която зареждате в "изгодна" верига в София до максимално препоръчителните 35 л., то при днешните цени спестявате 8,40 лв. Цената в Круиз е 0,72 лв. срещу 0,96 лв. за всички останали.

2. Ако сте на бензин с 50 л. резервоар, който зареждате в "изгодна" верига до максимум, то при сегашните цени спестявате 2,50 лв. Цената в Круиз е 1,97 лв. срещу 2,02 лв. в останалите.

3. Ако сте на дизел с 40 л. резервоар, който зареждате в "изгодна" верига до максимум, при сегашните цени спестявате 2,40 лв. Цената в Круиз е 1,93 лв. срещу 1,99 лв. в останалите.

Дочухме и за други обекти, с още по-изгодни цени на дизела, но не ги знаем къде се намират.

 

4 - Колко печелят бензиностанциите в София?

Ясно е, че всеки бизнес има за цел да печели. И все пак не е нормално цените на една и съща стока да бъдат завишени с над 30 % за обектите в София. Повечето разходи на обектите са еднакви за цяла България. В София са по-високи само разходите за заплатите на служителите. Тези разлики имат значение, но не са причина за таква разлика от над 30 % при газта.

 

Колко печелят най-оборотните бензиностанции в София?

Средно една бензиностанция продава в София по 4-5 тона горива на ден. Нямаме точно описание от кои горива по колко, ще направим предположение от наблюденията за най-близката ни бензиностанция OMV на Г. М. Димитров. Тя е една от най-оборотните за цялата верига в България и предполагаме, че продават по около 13 тона дневно:

- 2 тона газ по 0,96 лв.;

- 8 тона бензин 95 по 2,02 лв.;

- 3 тона дизел по 1,99 лв.

 

Същата верига бензиностанции има обект в Разград, който със сигурност работи на печалба, в противен случай биха го затворили. Спрямо обекта си в Разград, въпросния обект в София има следните надценки:

- газ - 0,23 лв.;

- бензин 95 - 0,05 лв.;

- дизел - 0,06 лв.

 

Когато направим една проста счетоводна сметка се вижда, че за едни и същи продадени количества, софийското OMV печели с 374 хил. лв. повече отколкото в обект, в град със силна конкуренция.

 

С тези прости изчисления става ясно защо Васил Марешки и други търговци на горива се разрастват толкова бързо. Очевидно е, че има картел на пазара на горива и че този бизнес е печеливш. С навлизането на още конкуренти, можем да прогнозираме, че цените ще падат и потребителите ще получават все по-качествени горива на все по-добри цени.