От НАП прилагат „желязна ръка в кадифена ръкавица“

От Националната агенция за приходите окончателно са решили да сменят тактиката. Вместо със заплахи от санкции, показни ревизии, безкрайни безсмислени проверки и хаотични инициативи за гонене на дребни нарушители, сега се опитват да постигнат висока събираемост на данъците с по-добра комуникация с клиентите си и най-вече с новите фирми.

 

Не може да не се отчете, че много от промените, които се правят в последните две години са в правилната посока за повишаване на контакта между данъкоплатци и събиращ орган. Вече има и канал на НАП в YouTube с полезни видео-уроци и запис на проведения на 15.12.2016 г. семинар. Томболата на НАП с касовите бележки също е добро попадение. Макар и „на парче“ се работи доста и по електронните услуги.

 

Не че насилствените мерки са забравени. Напротив – през 2015 г. всички фирми, които имаха закъснели задължения над 10 хил. лв. за по-дълъг период от време получиха изпълнителни дела, а тази година свалиха летвата на 5 хил. лв. Жалкото е, че фирмите, чиито задължения бяха прехвърлени към изпълнително дело не бяха уведомени за този акт, но това е малък проблем, на фона на това, което се случваше преди 5 години, например.

 

Сега, когато една фирма има просрочени задължения за ДДС получава имейл за известие, а ако проблема се задълбочи започват и обаждания от служители на НАП, с които ви предупреждават, че трябва да си платите, иначе последиците ще бъдат неприятни (т.е. ще имате изпълнително дело и запор на банкови сметки).

 

Добрата страна е, че когато се свържете с НАП имате шанс да се разберете с публичните изпълнители за разсрочване на задълженията. Именно това и посъветваха на проведения в края на 2016 г. семинар – ако не можете да заплатите – не се правете, че нищо не се е случило – обадете се.

 

Промените в законите (до някъде предложени от НАП) също често улесняват фирмите – възможността за корекция на данъчната декларация след подаването й, без глоба и без провеждане на данъчна проверка е отлична новина. В случай на установено нарушение, от НАП ще се обаждат на фирмата с искане за корекция, и, ако клиента доброволно я извърши, то единствения проблем за него ще бъдат начислените допълнително лихви, в случай на възникване на допълнително задължение.

 

Но не всички промени са приятни за бизнеса. Най-забележимите са тези за увеличаване на санкциите при неподаване на осигурителни декларации или подаване на грешни такива.

 

На личното използване на фирмени активи беше отделено особено голямо внимание по време на семинара. За съжаление процедурите по т.нар. „данък уикенд“ още са доста сложни, а и не е отпаднало изискването за начисляване и на осигуровки върху сумата на използването на активите за лични цели. Очаква се това да се случи до края на тази година, но все още не е гласувано в парламента. Дано да се случи, защото осигуровките за Пенсия се увеличават с 1 %. От НАП подчертаха, че ако едно дружество декларира лично използване на активите, дори и методиката на изчисляването да не е много точна, те ще бъдат доста по-благосклонни.

 

Неприятна новина за фирмите е и начисляването и приспадането на ДДС при връщането на авансите. При разваляне на сделката фирмата клиент ще трябва веднага да „върне“ приспаднатото ДДС на държавата, докато фирмата доставчик ще си го приспадне чак когато си получи парите обратно.

 

И за да завършим с добра новина – от 2016 г. за микропредприятията отпада необходимостта да се изготвя Отчет за паричния поток и приложение към Годишния финансов отчет. Това е огромно административно облекчение и най-накрая тази безсмислена практика беше премахната.